Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Autor:

ep.

Data publikacji:
12-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rk

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tusk:  Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
fot. KPRM / JR
– Będziemy mieli najszybsze koleje w Europie i gęstą sieć połączeń ze wszystkimi województwami, powiatami, wszędzie tam, gdzie kolej powinna do ludzi dotrzeć – powiedział premier Donald Tusk podczas podsumowanie dwóch lat rządu. Premier przypomniał też o powrocie kolei do Ciechocinka, Sierakowic czy Łomży.

Centralny Port Komunikacyjny, który zgodnie z zapowiedzią premiera odtąd będzie się nazywał Port Polska, to przedsięwzięcie, dzięki któremu powstanie w Polsce kolej dużych prędkości – „300+” powiedział w piątek premier odnosząc się do planowanej prędkości powyżej 300 km/h. Jak stwierdził, „Polskę stać na to, żeby być najlepszym jeśli chodzi o koleje”.

KDP i szybkie pociągi dla PKP Intercity

Jak wspomniał, zapowiedź budowy kolei na prędkości przekraczające 300 km/h spotkała się z negatywną reakcją oponentów politycznych. – My zdecydowaliśmy o zbudowaniu najszybszych kolei, a ich reakcją była propozycja ustawy, zgodnie z którą one będą dużo wolniejsze, ale za to prezydent będzie miał swojego człowieka w Radzie Nadzorczej – powiedział podczas konferencji prasowej Donald Tusk.

Przypomniał przy okazji, że w grudniu ogłoszone zostało postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości. – To wartość powyżej 3 miliardów złotych. To pierwszy z sześciu przetargów na budowę odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź – mówił premier (być może premier miał na myśli to, że spółka budująca lotnisko ogłosi przetarg na budowę pierwszego z odcinków Linii Y, bowiem do tej pory nie ogłoszono jeszcze takiego przetargu – przyp. red.). Jedynym ogłoszonym przetargiem na Linię Y jest postępowanie z końca października na wybór wykonawcy tunelu i dworca kolejowego pod lotniskiem.

Na konferencji ponownie przypomniano i potwierdzono, że jeszcze w tym roku PKP Intercity ogłosi przetarg na tabor KPD osiągający do 350 km/h. PKP Intercity chce zakupić do 55 jednostek, z czego podstawa zamówienia to 20 składów.

Nie tylko KDP

Premier zaznaczył jednocześnie, że równie ważnym celem jak KDP ma być odtwarzanie połączeń kolejowych w miejscach gdzie ich nie było przez wiele lat. – W niedzielę pojedzie znowu, po 14 latach, pociąg z Aleksandrowa do Ciechocinka – zapowiedział. – Ciechocinek będzie miał wreszcie znowu połączenie kolejowe. Tusk przypomniał też o tym, że wkrótce pociągi wrócą do Łomży czy Sierakowic.

– Będziemy mieli najszybsze koleje w Europie i będziemy mieli gęstą sieć połączeń ze wszystkimi województwami, powiatami, wszędzie tam, gdzie kolej powinna do ludzi dotrzeć – powiedział Donald Tusk.

– Nie koncentrujemy się tylko na kolei dużych prędkości, której poprawiliśmy parametry. Nasza kolej będzie jeździła 350 km na godzinę, a nie 250 km na godzinę, ponieważ chcemy, żeby to była najnowocześniejsza kolej dużych prędkości w Europie – kontynuował zapowiedzi premiera minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Jak stwierdził, KDP będzie współpracowała z kolejami aglomeracyjnymi i regionalnymi.

– Pracujemy na całej sieci, na dwudziestu tysiącach kilometrów linii kolejowych – powiedział szef resortu. – Przez ostatnie dwa lata wybudowaliśmy 32 zupełnie nowe przystanki kolejowe i do końca kadencji wybudujemy co najmniej drugie tyle – oznajmił.

Kolej, według jego słów, ma docierać nie tylko do dużych aglomeracji, ale także w małych miejscowościach i wszędzie tam, gdzie jest zna nią zapotrzebowanie. – 33 lata czekają ludzie na kolej pasażerską w Łomży. W czerwcu przyszłego roku przyjedziemy tam – mówił. Przypomniał także, że na pociągi czekał także Kłobuck czy Działoszyn. Po raz pierwszy od lat kolej dotarła tam w tym tygodniu.

Plan wpisuje się w szersze plany unijne

– Nasz plan szybkiej kolei wpisuje się w plan Komisji Europejskiej, mający na celu w, końcu, likwidację granic kolejowych pomiędzy najważniejszymi ośrodkami w UE. Ma to być kolej konkurencyjna wobec lotnictwa na dystansach do 1000 km, stąd podkreślenie wagi prędkości powyżej 300 km/h. Rozpoczęcie realizacji tego projektu zacznie się właśnie od Polski. To będzie jedna z najszybszych kolei w Europie, ale nie jedyna przecież, bo chociażby Francja czy Hiszpania mają infrastrukturę pod prędkość 350 km/h, a prędkości eksploatacyjne na dzisiaj to 310-320 km/h i prędkości te będą rosły – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK. Pierwsza decyzja lokalizacyjna dla Linii Y między Warszawą a Łodzią

Infrastruktura

CPK. Pierwsza decyzja lokalizacyjna dla Linii Y między Warszawą a Łodzią

Centralny Port Komunikacyjny 04 grudnia 2025

CPK odpowiada Stadlerowi w kwestii prędkości na Linii Y

Infrastruktura

PLK i CPK planują szereg inwestycji kolejowych we Wrocławiu (Mapy)

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej do lotniska

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej do lotniska

Redakcja/inf. pras. 31 października 2025

CPK: Afera KOWR - sprawa działki nie opóźni budowy KDP Warszawa – Łódź

Prawo i polityka

Zobacz również:

CPK. Pierwsza decyzja lokalizacyjna dla Linii Y między Warszawą a Łodzią

Infrastruktura

CPK. Pierwsza decyzja lokalizacyjna dla Linii Y między Warszawą a Łodzią

Centralny Port Komunikacyjny 04 grudnia 2025

CPK odpowiada Stadlerowi w kwestii prędkości na Linii Y

Infrastruktura

PLK i CPK planują szereg inwestycji kolejowych we Wrocławiu (Mapy)

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej do lotniska

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej do lotniska

Redakcja/inf. pras. 31 października 2025

CPK: Afera KOWR - sprawa działki nie opóźni budowy KDP Warszawa – Łódź

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij